Spel-o-Polis 2024

Sint-Niklaas is de place-to-be op deze zaterdagochtend. De jaarlijkse spellenbeurs Spel-o-Polis vindt er plaats. Er is wel geen place-to-find om te parkeren. Volgende keer kom ik met de trein! Ticket-To-Ride!

Vriend Frank is ergens in Oostenrijk want dat is de place-to-ski, dus spelen we vandaag players-to-seek.

Ik word al snel aangesproken en uitgenodigd om een prototype te testen. Het blijkt een 2-speler spel in de stijl van schaken, maar dan met leuke diertjes die elk een eigenschap hebben. Uniek was dat je elkaars stukken niet slaat, maar je kan ze wel van het bord duwen. Het was best wel ok, maar ik ben niet echt het doelpubliek.

Creature Comforts

Na een keer rondlopen in de 3 zalen vind ik Creature Comforts waar net de uitleg begonnen is. De 2 sympathieke dames vinden het goed dat ik aansluit. Dit is een eenvoudig pak-resources-koop-kaarten worker placement. Het leuke aan het spel is dat je 2 eigen dobbelstenen hebt om je workers te activeren en 4 gemeenschappelijke dobbelstenen. Je eigen dobbelstenen rol je vóór de worker placement en de 4 gemeenschappelijk erna. Je bent dus niet zeker of je je mannetjes gaat kunnen activeren met de gemeenschappelijke (je wil bepaalde waarden). Altijd spannend! Er is wat dice mitigation dus je kan meestal wel iets nuttig doen. Het speelt allemaal zeer vlot en mijn medespelers nog vlotter, dus ik pas mijn tempo aan. Dit zorgt ervoor dat ik wat foutjes maak, maar we spelen dit uit in minder dan een uur. Prettig familiespel. Score: 7/10

Knarr

Knarr is een race-naar-40-punten kaartspel/tableau builder. Ik heb deze al meermaals op BoardGameArena gespeeld, maar nog nooit in real life. Dit is een zeer gestroomlijnd spel waar je telkens 1 kaart speelt, zijn effect uitvoert en 1 kaart trekt. Je probeert kaarten te verzamelen van dezelfde kleur, want als je een kaart speelt gaan ook alle effecten af van vorige kaarten van die kleur. Op een bepaald moment kan je je tableau een stuk afbreken om een dikke-punten kaart te pakken. Mijn tegenstander had het race aspect wat onderschat want ze was nog vlijtig haar tableau aan het uitbouwen en stond nog op 10 punten wanneer ik de winnende 40 punten al bereikt had. Dit is een zeer goede filler met clevere card play. Score: 8/10

First Rat

Ik vind toch nog wat speelkameraadjes in de mensenmassa (op de middag was het al behoorlijk druk). Hans en Steven van de Lebbeekse spellenclub zijn ook afgezakt samen met hun kroost. De kinderen splitsen zich af zodat we een grote-mensen-spel kunnen spelen. Dat wordt dan First Rat wat een eerder kinderachtig thema heeft: ratten die naar de maan willen reizen en daarvoor allerlei schroot verzamelen om er een ruimteschip mee te bouwen. Het spel is eenvoudig. Je loopt met je ratten op een track omhoog en pakt onderweg allerlei goederen op, dus je wil vaak stoppen, maar je wil ook snel omhoog want wie eerst de top bereikt krijgt de meeste punten. Je moet ook letten op je timing zodat je niet met andere spelers in aanvaring komt, want dat kost je kaas. Kaas is belangrijk! Alweer een tof familiespel. Score: 7/10

Mlem – Space Agency

Ik ben een grote fan van Dr. Reiner Knizia. Zijn spellen zijn vaak bedrieglijk eenvoudig, maar hebben toch meer lagen dan je denkt. Mlem is een redelijk puur push-your-luck spel. Het is zeer gelijkaardig aan Celestia, maar dan zonder kaarten. Je rolt wat dobbelstenen en als je goed rolt vliegt het ruimteschip omhoog langs een track. Als je slecht rolt ontploft het schip en alle inzittenden (de spelers dus). Dus je probeert in te schatten wanneer je best uitstapt, want als je dat doet krijg je een beloning. Echter, hoe hoger, hoe beter de beloning, maar hoe groter het risico. Ik ben absoluut geen fan van Celestia, maar deze is iets mooier en vlotter. Toch iets te weinig inhoud voor mij. Score: 6/10

After Us

Het laatste van de dag wordt een post-apocalyptisch spel met apen. Het is een deck builder met wat puzzelelementen. Je hebt telkens een hand van 4 kaarten die je in een bepaalde volgorde moet leggen om optimaal elke kaart te triggeren (afhankelijk van hun positie in de rij). Deze puzzel lijkt een tof aspect, maar dit is bedrieglijk want het maakt allemaal niet zo veel uit. Je verzamelt sowieso goederen, waarmee je kaarten koopt, en punten. Bovendien doet iedere speler deze puzzel tegelijkertijd. Je kan elkaar niet controleren en het interesseert je ook niet echt wat de andere allemaal doet. Ik had deze al een aantal keer online gespeeld op Board Game Arena, waar de puzzel net leuk genoeg was, maar in het echt is het compleet gebrek aan interactie dodelijk. Iedereen doet zijn ding en dan is er plotseling een winnaar. Zeer onbevredigend. Wel redelijk leuk online want speel je in 20 minuutjes, maar anders een behoorlijke afknapper. Score: 5/10

Bedankt aan de organisatie. Dit is altijd een verzorgde beurs met voldoende speel- en snuistergelegenheid (Adriaensen winkel en tweede-hands-stand). Doe wel iets aan de catering want een broodje kaas was letterlijk een broodje met wat schijfjes kaas. Een blaadje sla of tomaat is toch niet te veel gevraagd?

Leave a Comment